Sælir félagar.
Svo við byrjum á því sem þessi þráður er um og það er þessi fræga girðing.
Hún er allt of nálægt brautinni
Burt séð frá því hvaða tæki eru að keyra þarna þá eru áhorfendur of nálægt.
Þar sem við erum komnir með tæki eins og "Top Alcohol" bíla, þá ættu áhorfendur að vera 10metra frá braut
Hvað varðar hlutverk ræsis, þá er hann eins og sagt er hér að ofan í raun og veru síðasti "öryggisventillinn" áður en lagt er af stað í spyrnu.
Hann er líka eini brautardómarinn í spyrnukeppni og þar af leiðandi er ekki hægt að kæra hans úrskurði.
Það er líka hans verk og hans aðstoðarmanna að tímasetja "burnout" og sjá til þess að reglum um ræsingar sé fylgt eftir.
Þar á meðal að þegar annað tæki er búið að stilla sér upp bæði í "pre stage" og "stage", sé
EKKI verið að bíða eftir hinu tækinu sem sýnilega er ekki tilbúið í ferð þar sem það er ekki búið að kveikja "pre stage" ljósið.
Ræsirinn má ekki vera fyrirsjánlegur þannig að hægt sé að "læra á hann".
Og hann verður að sjálsögðu að sjá um að brautin sé örugg áður en hann ræsir af stað í ferð.
Ræsir er ekki brautarstjóri og tekur við skipunum frá keppnisstjóra að því marki að þær hindri ekki störf hans sem brautardómara né hafi áhrif á þau.
Ef ræsir, brautarstjóri og keppnisstjóri vinna vel saman í keppni ætti allt að ganga snurðulaust fyrir sig og keppnin að ganga vel.
Þá eiga ræsir og aðstoðarmenn hans að fylgjast með hvort að leki af einhverju tægi sé úr þeim tækjum sem eru að fara í ferð.
Ef svo er má ekki ræsa viðkomandi tæki og dæma þá ferð tapaða fyrir það tæki sem lekur vökva á brautina.
Það er farið að taka mjög hart á þessu hjá NHRA/IHRA, bæði vegna þeirrar hættu sem svona lagað skapar og líka vegna þeirra tafa sem hljótast af því að þurfa að þrífa upp til að mynda olíu, sem getur tekið upp undir klukkustund
Á flestum brautum í dag er farið að búa til litla "eyju" með vegriði sem verndar ræsi og aðstoðarmenn hans.
Við æattum að vera fyrir löngu búnir að gera eitthvað í þessum málum hér heima
Sjá reglubreytingu um "olíuleka" hjá NHRA:
http://www.nhra.com/content/general.asp?articleid=17519Oil Down Penalties: Add new section as follows:
Professional Categories:
Top Fuel, Funny Car, Pro Stock, Pro Stock Motorcycle
Each professional team is allowed one (1) oil down violation prior to any penalty. Violations are assessed after the first allowed oil down in the following manner:
Violation Number
Penalty
1
$500 fine regardless of whether qualifying or eliminations;
Loss of 10 points if during eliminations
2-5
Fine increases in $500 increments; Loss of 10 points for each infraction during eliminations
6
$5,000 fine regardless of whether qualifying or eliminations;
Loss of 10 points if during eliminations
After 6*
Fine increases in $1,000 increments;
Loss of 10 points for each infraction during eliminations
(*) NHRA will review (with the team) their season performance. As a result of that review, further action may be taken as determined by NHRA, varying from probation to a requirement to test or a denial to participate at future NHRA POWERade Drag Racing Series national events.
Multiple Violations at Same Event
If professional competitors violate the oil down policy multiple times at the same event, the resulting violations will result in double the posted fines plus loss of 15 points if during eliminations. Three (3) or more violations during the same event will result in double the posted fine plus loss of 20 points if during eliminations.
Additional Earned Credits
Professional teams will earn an additional one (1) credit after 25 consecutive oil-free runs at NHRA POWERade Drag Racing Series national events. Those credits earned will not be rolled-over from one season to the next.
Fine Revenue
Revenue derived from oil down violations will be utilized by NHRA to purchase equipment and/or supplies in an attempt to improve oil down clean-up time and efficiency.
Oil Down Penalties
Professional Categories:
Top Fuel, Funny Car, Pro Stock, Pro Stock Motorcycle
NHRA POWERade Countdown to the Championship
In 2007, NHRA launched the sports first-ever playoff-style format to determine the NHRA POWERade World Champion in each of the four professional categories. Given that, the NHRA POWERade Countdown to the Championship oil down policy is as follows:
Countdown Finalists
The Top Eight teams, beginning with the start of the NHRA POWERade Countdown to the Championship at the Mac Tools U.S. Nationals, will have their oil down credits re-adjusted to one (1) credit. The same policy, as implemented in the regular season, will apply.
The Top Four teams, entering the ACDelco Las Vegas NHRA Nationals, will have their oil down credits re-adjusted to one (1) credit. The same policy, as implemented in the regular season, will apply.
Oil Down Penalties
Sportsman Categories:
Top Alcohol Dragster, Top Alcohol Funny Car, Competition Eliminator, Super Stock, Stock, Super Comp, Super Gas, Super Street
Each sportsman team starts each event with zero (0) oil down penalties. Violations are assessed in the following manner:
Violation Number
Penalty
1
$250 fine;
Loss of 5 points
2
Additional $500 fine;
Loss of additional 10 points
3
Disqualification from event;
Loss of additional 15 points